fedecom

Is digitaal de toekomst?

Wil je er in de toekomst nog toe doen, dan moet je digitaal verbonden zijn in en met de samenleving. Dat is afgelopen jaar klip en klaar geworden in de corona lockdown periode. Als je buiten de cruciale bedrijfstakken geen webshop of digitale bestelmogelijkheden tot je beschikking had of hebt, ben je als bedrijf ten dode opgeschreven. Interessant is hoe een samenleving in staat is in heel korte tijd met nieuwe omstandigheden om te gaan en de digitale mogelijkheden te benutten en te omarmen. We zijn blijkbaar op weg van Homo Sapiens naar Homo Digitalis. Laten we eerlijk zijn, veel basisprocessen in een bedrijf zijn er afgelopen jaar flink efficiënter op geworden. Bij Fedecom hebben we ook gemerkt dat we met regelmatige e-mails en digitale nieuwsbrieven en webinars misschien wel meer leden bereiken dan via ledenbijeenkomsten. In ieder geval is het voor veel leden aantrekkelijker om to the point geïnformeerd te worden via een beeldverbinding van anderhalf uur, dan bijvoorbeeld een uur heen en een uur terug te rijden. Dat bewijst ook onze succesvolle Jaarvergadering van afgelopen 9 februari.

Overigens is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn met de voortschrijdende digitalisering. Waar is de menselijke maat? Hoe zit het met de privacy van gegevens? Een reden voor veel mensen, ook onze klantgroepen, om de digitalisering met argusogen te bekijken. We kunnen toch niet alles uitdrukken in bits en bytes. Nee, natuurlijk niet. Wat de afgelopen periode ook heel duidelijk heeft gemaakt, is dat de mens een sociaal dier is dat direct contact met de medemens nodig heeft om het leven een beetje leuk en gezellig te maken. In bedrijfsprocessen heb je voor veranderingen, nieuwe ideeën en innovaties inspiratie nodig, een vonk die van de ene op de andere mens overslaat. Een ontbranding die ons door uitwisseling en gesprekken tot nieuwe inzichten en nieuwe producten brengt.

Toch zal digitalisering versneld doorontwikkelen. Onze branche is daar een sprekend voorbeeld van. Kijkend naar robotisering, gps, autonome voertuigen, precisietoedieningstechnieken en niet te vergeten de enorme stroom aan data die machines de klanten leveren waarmee zij hun bedrijfsprocessen efficiënter en duurzamer in kunnen richten. Zo bezien zijn we een bedrijfstak die onze klanten – of het nu veehouders, akkerbouwers, tuinders, groenbeheerders of logistieke bedrijven zijn – vooruithelpt om zowel economisch als duurzaam te kunnen produceren. Wat een schitterende positie en uitdagingen liggen er in het verschiet!

De digitalisering biedt voor de bedrijven in de branche ook nog vele uitdagingen:
– Digitaal verkopen: webshop en ondersteunende marketing, bundeling van data van kopers of geïnteresseerden. Op dit punt moet u ook de inspanningen van Fedecom zien om digitale promotie van de branche te faciliteren met de grootste digitale showroom: ATH Digitaal. ATH Digitaal gaat op 10 en 11 maart open voor een eerste online agrarische vakbeurs;
– Digitalisering van werkprocessen: in administratie, boekhouding, informatievoorziening, communicatie, onderhoud, keuringen en nieuwe processen voor registratie van machines. Met de invoering van registratie en kentekenen is het opzetten van een digitaal machinepaspoort binnen handbereik;
– Digitalisering van machines en additionele service- en verkoopwaarde: hoe de software en datafuncties van de machines te “verkopen”. Hoe er een verdienmodel van te maken;
– Digitalisering van service: onderhoud is nu al vaak checken van de verschillende eleltronische gegevens van de machinewerkingen en op afstand, remote onderhouden via augmented of virtual reality.

Kortom de branche staat voor karrenvrachten aan nieuwe kansen! Fedecom houdt de ontwikkelingen in de gaten en is er om met de leden te bepalen welke regelgeving en voorwaarden ingevuld moeten worden om deze kansen te pakken.
De toekomst is Dig-e-niaal mits we de menselijke maat weten te bewaren!

Gerard Heerink
directeur Fedecom

heerink@fedecom.nl