Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van Fedecom en blijf op de hoogte!
Vanaf 1 Juli 2024 geldt de WPM, werkgebonden personenmobiliteit
Vanaf 1 Juli 2024 geldt de WPM, werkgebonden personenmobiliteit
Bedrijven met honderd of meer werknemers moeten vanaf 1 juli 2024 verplicht rapporteren over het woon-werkverkeer en zakelijke mobiliteit van de werknemers. Uiterlijk 30 juni 2025 moeten de gevraagde gegevens over 2024 zijn ingediend. Dit is de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM).
Deze regeling komt voort uit het Klimaatakkoord met als doel een forse CO2-reductie in 2030. In de eerdere WPM handreiking werd alleen uitgegaan van de mogelijkheid gereisde kilometers te registreren. In sommige gevallen is het echter lastig voor werkgevers om kilometers bij te houden in hun administratie en is het ook lastig deze te registreren. Bijvoorbeeld bij wisselende berijders.
In de nieuwe CSRD-regelgeving is er wél een mogelijkheid voor het rapporteren in hoeveelheid liters brandstof die zijn gebruikt, óf het aantal gereden kilometers.
Nadat dit aanhangig is gemaakt bij de overheid, is de optie om brandstofliters door te geven toegevoegd. De berekeningsmethode die wordt gebruikt voor de rapportageverplichting werk gebonden personenmobiliteit, gaat nu uit van dezelfde principes die binnen CSRD gelden. Dit zorgt bovendien voor meer uniformiteit.
In de aangepaste handreiking voor werkgevers vind je:
- In bijlage 3 een omzettingstabel waarmee de bijgehouden liters benzine of kilowattuur (kWh) kunnen worden omgerekend in de gevraagde jaarkilometers.
- In bijlage 6 de link met de CSRD-rapportageplicht
- Download de handreiking van RVO
Terugkoppeling
Werkgevers ontvangen een terugkoppeling als de gegevens zijn ingediend. Deze terugkoppeling geeft inzicht in de CO2-emissie van de onderneming en bevat daarnaast tips en verwijzingen naar relevante informatie over het (verder) verduurzamen van de werkgebonden mobiliteit.
Emissieplafond
Op basis van de gegevens die werkgevers jaarlijks verstrekken, beoordeelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat of de reductie die in het Klimaatakkoord is afgesproken (1 Mton in 2030) wordt gehaald. In eerste instantie was er sprake van een emissiegrenswaarde (norm). Aan deze norm was een maximale CO2-emissie per reizigerskilometer voor zakelijke mobiliteit gekoppeld. Na gesprekken met de branche organisaties is er toch gekozen voor een collectief plafond, zonder verplichte individuele norm.
Het laatste nieuws
Group Grassland Equipment

Fedecom voert namens de CEMA het secretariaat van de Grassland Equipment Group 12 toonaangevende hooibouwmachine fabrikanten uit Europa zijn hierbij aangesloten. 1x per jaar vindt er een 2-daagse meeting plaats bij een van deze fabrikanten. Statistieken en marktontwikkelingen worden met…
‘De techniek gaat hard, met opleiden blijf je bij’

‘De techniek gaat hard, met opleiden blijf je bij,’ zegt directeur René Doornenbal van De Vor, Brandes & Co. B.V. Bij De Vor, Brandes & Co. B.V. (met vestigingen in Werkhoven en Renswoude) is het opleiden van medewerkers een doorlopend…
Impact blijven maken met data, duiding én inspirerende verhalen

Het nieuwe magazine Agrotechniek facts & figures bouwt voort op het succes van de eerste editie en biedt wederom een schat aan relevante cijfers, trends en inzichten over de ontwikkelingen in de agrarische sector. Naast data en analyses bevat het…