Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van Fedecom en blijf op de hoogte!
Handhavingsbeleid Diesel Motor Emissies (DME)

Handhavingsbeleid Diesel Motor Emissies (DME)
Op 16 mei jl. hebben betrokken brancheorganisaties bij het DME dossier, een tweede gesprek gevoerd met de Nederlandse arbeidsinspectie (NLA).
In dit overleg heeft de NLA aangegeven niet in te kunnen stemmen met de door branches voorbereidde praktijkinstructie DME. De reden is dat de NLA nadrukkelijk de focus wil houden op maatwerk in praktijksituaties en zich daarom niet wil committeren aan een meer algemeen geldende aanpak.
Omdat DME een kankerverwekkende stof is, ziet de NLA toe op het: 1. wegnemen en 2. minimaliseren van de blootstelling aan DME. Werkgevers horen in die volgorde stappen te nemen: eerst het wegnemen van de blootstelling (bronaanpak), bijvoorbeeld door het vervangen van diesel door elektrisch of andersoortig emissieloos alternatief. Als dat technisch niet mogelijk is, komt stap 2 in beeld: het minimaliseren van de blootstelling, bijvoorbeeld door plaatsing van een roetfilter.
De grenswaarde voor DME wekt daarin nog wel eens verwarring. Voor kankerverwekkende stoffen en processen geldt ‘wegnemen en minimaliseren’ altijd. Ook als de blootstelling onder de grenswaarde ligt, heeft de werkgever de plicht om de blootstelling weg te nemen of verder te minimaliseren waar dat technisch mogelijk is. De reden hiervoor is dat er geen veilige blootstellingsgrens voor DME bestaat waaronder geen gezondheidseffecten optreden.
De grenswaarde geeft enkel de absolute bovengrens aan die geldt wanneer het geheel vermijden of verder minimaliseren van de blootstelling door het treffen van de technisch uitvoerbare maatregelen niet mogelijk is. Belangrijk voor de NLA is dat dit als zodanig aantoonbaar is vastgelegd. BMWT adviseert dan ook om de impact en de ontwikkelingen van DME op de bedrijfsvoering goed te documenteren in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E).
In tegenstelling tot wat de NLA in haar brief van 28 december 2023 suggereerde is er op dit moment geen wet die het verbiedt om diesel aangedreven machines na 2030 te gebruiken of te verkopen. Wel is er een arbeidsomstandighedenregelgeving die het verbiedt om werknemers bloot te stellen aan kankerverwekkende stoffen zoals DME, wanneer het technisch mogelijk is om die blootstelling te voorkomen (door vervanging) of te minimaliseren (door technische maatregelen).
Om werkgevers meer inzicht te geven over wat de arbeidsomstandighedenregelgeving van hen verwacht ten aanzien van DME en hoe de NLA daarop toeziet wordt door de NLA in samenwerking met de betrokken brancheorganisaties gewerkt aan een themapagina (website) die daarin meer duidelijkheid biedt. Zodra deze klaar is zullen we hier uiteraard weer over berichten.
Het laatste nieuws
Persbericht TCT uitbreiding DRT lijst en nieuwe vervaldatum voor aantal spuitdoppen

13 november 2025 De Technische Commissie Techniekbeoordeling (TCT) heeft de DRT-lijst uitgebreid met de neerwaartse spuittechniek Allgäu Automation RumboJet 880 spotsprayer in DRT-klasse 95% en de zijwaartse spuittechniek Munckhof MAS 1-rijer boomgaardspuit met gatdetectiesysteem Vision Spray in DRT-klasse 99%. Daarnaast…
Oproep tot cruciale versnelling van innovatie in land- en tuinbouw

10-11-2025 Vanmiddag is het manifest ‘Innovatie voor een toekomstbestendige land- en tuinbouw’ tijdens de Agritechnica in Hannover ondertekend door LTO, Fedecom, FME, Avag, Hortivation, Groenpact, KAVB, GFH, NFO, Glastuinbouw Nederland, Greenport Nederland en overhandigd aan Directeur-generaal Guido Landheer van het…
Eerste groep Ad Agrotechniek en Management (duaal) van start- open dag Aeres Hogeschool Dronten op 8 november!

Een mooie mijlpaal voor onze sector: de eerste groep studenten is gestart met de nieuwe Associate degree Agrotechniek en Management (duaal) aan Aeres Hogeschool Dronten. Fedecom heeft samen met Aeres Hogeschool gewerkt aan de ontwikkeling van deze opleiding, waarin werken…