Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van Fedecom en blijf op de hoogte!

Naam(Vereist)
E-mailadres(Vereist)
Privacy(Vereist)

SEL: subsidie voor emissieloos landbouwmaterieel

Na een jaar intensief overleg met het ministerie komt er in 2026 voor de landbouwsector een nieuwe regeling: de SEL (Subsidieregeling Emissieloos Landbouwmaterieel). Fedecom heeft zich hier het afgelopen jaar hard voor gemaakt. In het Klimaatfonds is voor de periode 2027–2030 een budget van € 77 miljoen vastgesteld voor de verduurzaming van landbouwmachines en tractoren. Met deze regeling worden mkb-bedrijven gestimuleerd om hun dieselverbruik te verminderen door over te stappen op elektrisch materieel.

De eerste openstelling start op 2 juni en loopt tot het einde van dit jaar, met een budget van € 8,6 miljoen. Op basis van de resultaten van deze openstelling wordt beoordeeld of het resterende budget beschikbaar wordt gesteld en of aanpassing van de regeling nodig is. Denk daarbij aan het toevoegen van een extra subsidiecategorie, het aanpassen van de machinelijst, het opnemen van andere technologieën of het wijzigen van de subsidieomvang. De subsidiepercentages zijn afhankelijk van het type investering:

  • 25% voor elektrische landbouwmachines
  • 35% voor elektrische trekkers van 29 tot en met 74 kW elektrisch motorvermogen (40–100 pk)
  • 55% voor elektrische trekkers met een motorvermogen vanaf 74 kW (100 pk)

Ook voor DC-laadstations is subsidie beschikbaar, met vaste bedragen tot € 24.400.

De regeling is breed inzetbaar binnen de grondgebonden landbouw, bijvoorbeeld voor (autonome) machines voor teelt, gewasverzorging en oogst, maar ook voor systemen zoals beregeningsinstallaties en mestpompen. Per aanvraag geldt een minimum subsidiebedrag van € 3.000 en een maximum van € 600.000 per bedrijf.

De eerste openstelling wordt gebruikt om ervaring op te doen. Op basis daarvan kan de regeling in de toekomst worden aangepast of uitgebreid.

Klink hier voor meer informatie.

Het laatste nieuws

Even voorstellen: Mark van der Hoorn

Mark van der Hoorn is sinds 1 juni bestuurslid van de Fedecom-afdeling Veehouderijtechniek. Sinds 2014 is hij eigenaar van Van Winden en de Bie, dealer van onder andere Fullwood JOZ, Pac Cool en Mueller. Daarvoor werkte hij een aantal jaar…

ATH en GTH: minder dan 100 dagen tot de opening!

AgroTechniek Holland (ATH) en GroenTechniek Holland (GTH) zijn afgelopen weekend de laatste 100 dagen voor opening ingegaan. Een belangrijke mijlpaal: in deze fase zouden de grote voorbereidingen grotendeels afgerond moeten zijn. We zijn blij om te kunnen melden dat beide…