Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van Fedecom en blijf op de hoogte!

T-rijbewijs
Waarom Fedecom achter het T-rijbewijs staat – een bewuste keuze voor veiligheid en professionalisering
In de discussie over het T-rijbewijs klinkt regelmatig de roep om versoepeling. Toch blijft Fedecom – de brancheorganisatie voor mechanisatiespecialisten – onverminderd voorstander van het T-rijbewijs. Die steun is niet zomaar. Het rijbewijs vormt een belangrijk instrument voor veiligheid, professionalisering én erkenning van vakmanschap binnen de sector.
Een veiliger landbouwverkeer
Landbouwvoertuigen zijn groter, zwaarder en technischer geworden. Ze worden steeds vaker ingezet voor transport over de openbare weg, met hogere snelheden en meer interactie met ander verkeer. Dat brengt risico’s met zich mee. Het T-rijbewijs helpt deze risico’s te beheersen door bestuurders goed op te leiden in voertuigbeheersing, verkeersregels en risicoperceptie.
Professionalisering van de sector
Fedecom zet zich in voor een sector waarin vakmanschap en veiligheid hand in hand gaan. Door het T-rijbewijs wordt het besturen van landbouwvoertuigen erkend als een vak apart. Dat verhoogt niet alleen de status van het beroep, maar draagt ook bij aan de arbeidsveiligheid op het erf én onderweg.
Betere aansluiting op techniek en innovatie
De moderne trekker is uitgerust met technologieën zoals GPS, ISOBUS, camera’s en automatische stuurinrichtingen. Fedecom ziet het T-rijbewijs als een kans om jonge bestuurders niet alleen op te leiden in verkeersveiligheid, maar ook in technische basisvaardigheden.
Geen extra belemmering, maar een investering
Sommige ondernemers vrezen dat het T-rijbewijs een drempel vormt voor jonge medewerkers. Fedecom erkent dat het behalen van het rijbewijs tijd en geld kost, maar ziet dit als een investering in veiligheid, continuïteit en professionaliteit. Bovendien zijn er subsidies en regelingen beschikbaar, zoals via OOM en sectorale scholingsfondsen.
Samen optrekken voor veiligheid
Fedecom werkt samen met andere organisaties zoals TLN, Cumela en LTO Nederland om de belangen van de sector te waarborgen en de uitvoering van de wet- en regelgeving werkbaar te houden. Door te blijven investeren in opleiding en regelgeving wil de sector proactief bijdragen aan een veilig en toekomstbestendig landbouwverkeer.
Conclusie
Fedecom staat achter het T-rijbewijs omdat het bijdraagt aan een professionele en veilige werkomgeving. De organisatie ziet het als een fundament onder een vakgebied dat steeds technischer en complexer wordt – en waarin vakbekwame bestuurders van groot belang zijn voor de toekomst van de sector.

Het laatste nieuws
NIS2 komt eraan: wat betekent deze nieuwe cyberrichtlijn voor jouw bedrijf?

De cybersecurityrichtlijn NIS2 wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 ingevoerd in Nederland. Lever je voertuigen/werktuigen, -onderdelen of diensten aan grote en essentiële bedrijven? Dan kunnen deze ‘NIS2-bedrijven’ jou vragen om aan te tonen dat jouw online veiligheid…
Stand van zaken uitvoeringsprogramma Toekomstvisie gewasbescherming 2030

De directe aanleiding voor het opstellen van de Toekomstvisie Gewasbescherming 2030 (2019) en het bijbehorend Uitvoeringsprogramma (2021) was de constatering dat het gewasbeschermingsbeleid onvoldoende was om de gestelde doelen van onder andere waterkwaliteit en biodiversiteit te halen. Ook het pakket…
Marktinzicht: Meer dan alleen trekkers – bekijk nu ook de cijfers van categorie S, R en U

Sinds de invoering van kentekening op landbouwmachines is de marktverdeling in Nederland een stuk helderder geworden. Dankzij de openbaar beschikbare RDW-data krijgen we nu beter inzicht in – niet alleen trekkers, maar van álle gekentekende landbouwvoertuigen. Fedecom biedt sinds 1…