De SEB subsidie: Belangrijkste Aanpassingen voor 2025

Fedecom volgt de ontwikkelingen en belangrijkste aanpassingen in de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) voor 2025. Lees hier een samenvatting over de verschillen tussen 2024 en 2025 en hun betekenis:
Subsidieplafonds
- 2024: Aanschaf €36 miljoen, Retrofit €10 miljoen, Innovatie €10 miljoen.
- 2025: Aanschaf €28 miljoen (algemeen) + €20 miljoen (laadinfrastructuur), Retrofit €7 miljoen, Innovatie €10 miljoen (experimentele ontwikkeling) + €1 miljoen (haalbaarheidstudies)
Betekenis: Het totale budget voor 2025 is verhoogd naar €65 miljoen, met een specifieke toewijzing van €20 miljoen voor laadinfrastructuur, gefinancierd uit het Klimaat- en Transitiefonds. Dit betekent meer middelen voor laadinfrastructuur, wat essentieel is voor de overgang naar emissieloos bouwmaterieel.
Subsidiepercentages
- 2024: 25% van de meerkosten voor grote ondernemingen, 30% voor kleine en middelgrote ondernemingen, verminderd met 11,25% MIA-korting.
- 2025: 14% van de meerkosten voor grote ondernemingen, 14% voor kleine ondernemingen in het hoogste inkomstenbelastingtarief, 19% voor overige kleine en middelgrote ondernemingen, zonder MIA-korting
Betekenis: De nieuwe aanpak elimineert de MIA-korting, waardoor de subsidiebedragen stijgen en er geen situaties meer zijn waarin partijen nauwelijks subsidie ontvangen. Dit maakt de regeling aantrekkelijker en eenvoudiger voor aanvragers.
Het voorgaande wordt geïllustreerd met het volgende voorbeeld:

Nieuwe Technieken en Machines
- 2024: Subsidie voor bestaande technieken en machines.
- 2025: Uitbreiding van de machinelijst met nieuwe categorieën zoals mobiele DC laadstations en mono-fuel waterstofverbrandingsmotoren
Betekenis: De uitbreiding van de machinelijst en de toevoeging van nieuwe technologieën zoals mobiele DC laadstations en waterstofverbrandingsmotoren stimuleren innovatie en de adoptie van emissieloze technologieën in de bouwsector.
Bevoorschotting
- 2024: Voorschotpercentage van 90%.
- 2025: Voorschotpercentage verlaagd naar 70%
Betekenis: De verlaging van het voorschotpercentage vermindert het risico op opportunisme en zorgt ervoor dat minder middelen verloren gaan wanneer een aanvrager een verleende subsidieaanvraag intrekt.
Conclusie
De wijzigingen in de SSEB-regeling voor 2025 zijn gericht op het optimaliseren van de beschikbare steunruimte, het stimuleren van innovatie en het vereenvoudigen van het aanvraagproces.
De verhoging van het totale budget en de specifieke toewijzing voor laadinfrastructuur, samen met de nieuwe subsidiepercentages en de uitbreiding van de machinelijst, maken de regeling aantrekkelijker en effectiever voor aanvragers.
Omdat alles nog formeel door de minister goedgekeurd moet worden zal er in februari 2025 een webinar georganiseerd worden voor potentiële aanvragers met uitleg over de regeling. Het spreekt voor zich dat we als Fedecom jullie hier ook over zullen informeren. Ter informatie is hieronder nog de globale planning weergegeven die SSEB nastreeft:

Het laatste nieuws
Ontwikkel jezelf tot een sterke leider – met het leiderschapsprogramma!
Ben jij ondernemer of chef werkplaats? Dan weet je als geen ander hoe belangrijk goed opgeleide medewerkers zijn! Maar hoe zorg je ervoor dat jij de juiste tools hebt om medewerkers effectief aan te sturen, te begeleiden en zich te…
Bezoek aan Stertil BV in Kootstertille – Ledenbijeenkomst met unieke inkijk in internationaal succesverhaal

De Fedecom-afdeling Industrie, GWW & Intern Transport nodigt haar leden van harte uit voor een inspirerende ledenbijeenkomst op dinsdag 6 mei 2025. Dit keer zijn we te gast bij een van de parels van de Nederlandse maakindustrie: Stertil BV in…
Wat kost een uur in je werkplaats écht?

Fedecom-training kostprijsberekening en werkplaatsuurtarieven – Najaar 2025 In het najaar van 2024 en begin 2025 volgden meer dan 90 bedrijven de training Kostprijsberekening & Werkplaatsuurtarieven van Fedecom. Deelnemers kwamen uit alle hoeken van onze sector: landbouwtechniek, groentechniek, veehouderijtechniek en industrie…