Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van Fedecom en blijf op de hoogte!
Ondernemer mag jaar langer doorrijden met B-rijbewijs in elektrische bus

Ondernemer mag jaar langer doorrijden met B-rijbewijs in elektrische bus
Ondernemersorganisaties zijn blij dat bestuurders van zware elektrische bestelbussen een jaar langer mogen doorrijden met een B-rijbewijs, zoals demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vandaag heeft bekendgemaakt. Vanaf 1 juli zouden deze bestuurders een C-rijbewijs (voor vrachtwagens) nodig hebben om in hun bus te mogen blijven rijden. Volgens Harbers komt Brussel volgend jaar waarschijnlijk met toereikende wetgeving voor de zwaardere elektrische bedrijfswagens.
Wel heel veel gevraagd
We hebben er steeds op gewezen dat de vereiste van een C-rijbewijs voor bepaalde elektrische bestelbussen de overstap voor ondernemers wel erg lastig en onaantrekkelijk maakt; en zeker opgeteld bij de toch al forse investering die dat vergt, de beperkte subsidiepot en de problemen met de laadinfrastructuur. Ondernemers willen die overstap maken, maar een ander rijbewijs moeten halen omdat dezelfde bus met batterij zwaarder weegt dan de dieselvariant, is wel heel veel gevraagd.
Gedoogperiode
Eind vorig jaar kondigde de minister al een gedoogperiode aan die op 1 juli zou aflopen. Ondernemersorganisaties hebben aangedrongen op verlenging daarvan totdat Brussel met een definitieve oplossing komt. De verlengde regeling geldt voor een jaar en alleen voor ondernemers/ bestuurders die vóór 1 oktober vorig jaar een (zwaardere) elektrische bestelbus hebben gekocht.
Het laatste nieuws
NIS2 komt eraan: wat betekent deze nieuwe cyberrichtlijn voor jouw bedrijf?

De cybersecurityrichtlijn NIS2 wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 ingevoerd in Nederland. Lever je voertuigen/werktuigen, -onderdelen of diensten aan grote en essentiële bedrijven? Dan kunnen deze ‘NIS2-bedrijven’ jou vragen om aan te tonen dat jouw online veiligheid…
Stand van zaken uitvoeringsprogramma Toekomstvisie gewasbescherming 2030

De directe aanleiding voor het opstellen van de Toekomstvisie Gewasbescherming 2030 (2019) en het bijbehorend Uitvoeringsprogramma (2021) was de constatering dat het gewasbeschermingsbeleid onvoldoende was om de gestelde doelen van onder andere waterkwaliteit en biodiversiteit te halen. Ook het pakket…
Marktinzicht: Meer dan alleen trekkers – bekijk nu ook de cijfers van categorie S, R en U

Sinds de invoering van kentekening op landbouwmachines is de marktverdeling in Nederland een stuk helderder geworden. Dankzij de openbaar beschikbare RDW-data krijgen we nu beter inzicht in – niet alleen trekkers, maar van álle gekentekende landbouwvoertuigen. Fedecom biedt sinds 1…