RDW gaat van 16 keuringsstations naar 11 keuringsstations

Eerder deze week heeft de RDW haar plannen voor de bedrijfsvoering en dienstverlening 2023-2024 gepubliceerd, zie Ontwikkelingen 2023-2024 (rdw.nl)

De gebouwen waarin de keuringsstations huizen zijn gemiddeld 37 jaar – dat in Groningen is zelfs al 50 jaar oud. Dat betekent dat ze in veel gevallen niet meer voldoen aan de duurzaamheidseisen die we stellen aan huisvesting. Zo hebben ze veelal een slecht energielabel. We redden het niet met een lik verf, we moeten aan de slag met het verduurzamen van de panden.

Alle keuringsstations moeten uiteindelijk bijna energieneutraal worden. Dat zijn grote plannen, waar we onze klanten uiteraard nauw bij betrekken. Tegelijkertijd is het momenteel behoorlijk druk op de keuringsstations – we willen dus dat onze dienstverlening blijft doorlopen. Daarom pakken we dit gefaseerd aan. We hebben eerst gekeken naar wat wij en onze klanten willen en kunnen. We hebben nu 16 stations – hebben we er in de toekomst ook nog zo veel nodig? Zijn er diensten die de branche beter kan uitvoeren en waar wij dan toezicht op houden? Wat vinden onze klanten nog een acceptabele aanrijdtijd?

Uit dit onderzoek bleek dat we voor een landelijke dekking zo’n 11 locaties nodig hebben. Dat aantal staat nog niet vast, misschien passen we het nog aan. Hiervoor voeren we jaarlijks een herijking uit. We hebben nu de keus gemaakt om allereerst de locatie in Nieuwegein te verduurzamen. 2024 zal in het teken staan van de voorbereiding van die verduurzaming. We gaan vergunningen aanvragen, met architecten om tafel en de medewerkers betrekken bij de plannen. Parallel daaraan starten we met het traject voor een nieuwe locatie in de regio Drachten. Het bleek dat er behoefte was aan een locatie tussen Heerenveen en Groningen. De RDW wil immers dicht bij de klant blijven en bereikbaar zijn voor mensen die wat minder digivaardig zijn of die ons persoonlijk te woord willen staan. De klant van dienst zijn – dat is waar we voor staan.